Il barocco ‘cosale’ di Carlo Emilio Gadda

Marco Carmello

Abstract


In quest’articolo viene analizzato il concetto di barocco presentato da Carlo Emilio Gadda nella nota che accompagna il testo del suo ultimo romanzo: La cognizione del dolore. Si mette in relazione la peculiare posizione teorica dell’autore col pensiero di Eugenio d’Ors e di Walter Benjamin, con lo scopo di dimostrare l’originalità dell’approccio gaddiano al barocco.

In this paper I shall analyze the concept of Baroque as it is defined by Carlo Emilio Gadda in the note which goes with his last novel: Acquainted with Grief. Our aim is to demonstrate the originality of Gadda’s approach to the Baroque connecting his peculiar theoretical opinion with the thought of Eugenio d’Ors and Walter Benjamin.


Keyword


Gadda; Benjamin; d’Ors; Barocco; Baroque; Cosalità; Thingness

Full Text

PDF


DOI: http://dx.doi.org/10.14672/20171257

Refback

  • Non ci sono refbacks, per ora.


Comparatismi. Rivista della Consulta di Critica letteraria e Letterature comparate – ISSN 2531-7547

Except where otherwise noted, the content of this site is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 Unported License.

Creative Commons License